lauantai 28. kesäkuuta 2014

Ihanaa lauantai iltaa !

tänään oli pitkästä aikaa aivan ihana ilma täällä, Väinön kanssa kävimme pitkälle lenkillä ja joka kerta tuon kotiin vähän luonnonkukkia, minusta ne ovat niin ihania. 
täälllä odotellaan pionien kukintaa ja lomaa.
ja kelloköynnöksen levittäytymistä kunnolla terassin kaiteeseen. Harmi, että on ollut niin sateista ja tuulista.

Terkuin Tuija

lauantai 21. kesäkuuta 2014

Motivaatio hakusessa !

Juhannukset kaikille!

En ajatellut valittaa säästä, kun ei sille mitään voi, sataa tai ei sada, on kylmää tai kuumaa ,kaikki on otettava vastaan mitä tulee, minä olen nauttinut ulkona olosta myös tällä ilmalla, tuoksut tuntuvat voimakkaammin ja ei tarvitse ihan joka hetki olla kukkapenkkiä kastelemassakaan. Jotenkin kirjoittamisen motivaatio on hukassa, en vaan tahdo saada aikaseksi minkäänlaista tekstiä,  ajattelinkin, että nyt pidetään taukoa, jos kerran siltä tuntuu, toisaalta tekee mieli näyttää miten kauniita kukkaset ovat. Itselläni oli talvi kylvänyt jonkun verran tuohoa, enkä kyllä ole kovin paljon uusia ostellut, ehkäpä sitten syksymmällä.
Syreenit kukkivat jo aikaa sitten, nyt ovat muisto vaan. Nämä valkoiset kukkivat omassa pihassani.
onneksi on kuitenkin vielä mitä odottaa...varjoliljat
pionit, nuo meikäläisen lempikukat...
onneksi nuppuja onkin tosi paljon
ja kärhöt aloittelevat kukintaansa, osa kärhöistäni oli kuollut talven aikana. Nämä ovat uusia tulokkaita.
sinistä ja valkoista, juhannuksen kunniaksi takapihalla, etupihalla pelargoniat.
etupihalla kurjenpolvet kukkivat ja ovat kasvaneet niin suuriksi, että olen jo tuskastunut niihin.

ja välillä laitetaan kynttilät palamaan, kun oikein pimeäksi menee.

Hyvää kesän jatkoa kaikille!  

Toivottelee Tuija




sunnuntai 8. kesäkuuta 2014

Haagan Alppiruusupuistossa

Kävin toissa viikonloppuna Haagan Alppuruusupuistossa ja wauuuuu...olihan mahtava paikka. Jotenkin itse en ole välttämättä ollut alppiruusufani aikaisemmin, mutta tämän keikan jälkeen ne ovat syöpyneet silmien verkkokalvoille lähtemättömästi. En tiedä, voin olla väärässäkin, mutta jotenkin olen aistinut, että tänä keväänä, alkukesänä alppiruusut,  joka paikassa ovat kukkineet mielettömän kauniisti. Olisikohan syynä viime talven vähäiset pakkaset ja lumettomuus? En hölötä kuvien yhteydessä, vaan annan niiden puhua puolestaan.















Alppiruusupuistosta voit lukea lisää täältä.


Jos voisin, liittäisin näihin kuviin ihanan tuoksun, linnun laulun ja mielettömän vihreyden ja vehreyden. Jos tuolla ei rasittunut mieli saa lepoa, niin missäs sitten. Uskon, että siellä voisi käydä vieläkin, atsaleat saattavat olla jo melkein kukkineet, mutta tuolloin kun kävimme, osassa rhodoja oli vielä aukeamattomia nuppuja. Suomi on pullollaan ihania paikkoja, kuulin, että täällä Nurmijärvelläkin on ruusupuisto? Sitä sitten etsiskelemään seuraavaksi.

Muuten ,mulle tuli tuolla rhodopuistossa käyskennellessäni mieleen meidän matkamme Skotlantiin vuonna 2005 , jossa oli aivan ihania rhodoja ja puutarhoja. Sinne haluaisin vielä joskus uudelleen.


Oikein kivaa alkavaa viikkoa kaikille, kohta on loma, lomaaa, lomaa,lomaaaa !

Toivottelee Tuija

Pssttt....pakolliset kesäkukka-asetelmat, nämä vaan on pakko tehdä joka vuosi.  :)



lauantai 31. toukokuuta 2014

Paulan puutarhassa

No niin, pääsinpä minäkin vihdoin tähän postaukseen, jotenkin tuntuu, että aika ei millään meinaa riittää kirjoituspuuhiin, mutta tämä nyt vaan täytyy tehdä, koska se muhii pään sisällä ja ei anna rauhaa ennen kuin se on ulkoistettu. Tosiaan, Paula kutsui meidät ystävällisesti puutarhaansa, ja jokainen meistä oli tavattoman innoissaan siitä. Me kaikki puutarhurit olemme omanlaisiansa, mutta itse olen pitänyt itseäni vähän "vinksahtaneena" näihin kruunuihin. Oli kiva löytää toinen, joka taitaa kruunuista tykätä.
Paulan pelargoniat viettävät kevättä talven jälkeen lasihuoneessa, missä on mukava tuoli, jossa on varmasti kiva istua ja haaveilla ja lueskella puutarhalehtiä.

toinenkin intohimoni, wanhat ikkunat tuntuivat olevan myös Paulan puutarhan komistus.
Paulan puutarha on ihanan runsas.
koristeita on kaikkialla, mutta mielestäni niitä ei ole liikaa, vaan juuri sopivasti.
tulppaanit kukkivat vielä ihanasti
työkalut odottivat laatikossa siististi ottajaansa

ihania hortensioita oli monessa ruukussa.
kannut odottavat mahdollisia kesäkukka-astelmia.
tässä puutarhassa ei tavaroita piilotella, vaan ne ovat osa puutarhan somistusta.
aina on tilaa kasvilavalle
ja perunoille
kiitos Paula, puutarhasi on aivan ihana.
toivottavasti pääsen uudelleen käymään luonasi.
itse vein asian niin pitkälle, että oli ihan pakko tilata Paulan kirja ja tutustua tarkemmin hänen puutarhansa syntyyn. Täytyy sanoa, että suosittelen todellakin kirjan lainaamista kirjastosta tai ostamista omaksi, koska en ole pitkiin aikoihin lukenut yhtään kirjaa ns. samalta istumalta...tämän luin!
oli paljon ohjeita selkokielellä puutarhan perustamisesta ja uudistamisesta.

Tänään kävimme mieheni kanssa Haagassa rhodopuistossa ja minä olen täällä ihan hurmoksessa siitä kokemuksesta, arvaatte varmaan mistä seuraava päivitys tulee...:)

Mukavaa viikonloppua ja onnea kaikille valmistuneille.
Toivottelee Tuija

tiistai 27. toukokuuta 2014

Vihdoin minäkin! Lauantai Marketanpuistossa ja Paulalla...

Kaikki muut ovatkin jo kerenneet kertomaan, kuinka kiva päivä meillä olikaan lauantaina. Mutta minäpä aloitan kertomisen kommellukista mitä sattui, ennen onnistunutta tapaamista. 
Nooooh...perjantaina autoni sanoi sopimuksen irti, mies oli lähtenyt toisella autollamme kalareissulle ja minun kaarani vaan ei yksinkertaisesti suostunut starttaamaan. Mikä neuvoksi, Anukin piti Pasilan asemalta sovitusti aamulla hakea..Kääk...No soittamaan pojalle josko auto lainaan, lupasi tuoda.....toi...tankki tyhjänä, aivan järkyttävässä kunnossa, siis likaisena. Ei muutakuin  imuroimaan, pesemään, putsaamaan ja tankkaamaan..ilmastointi ei toiminut ja ilmoitti lapseni mun, että....ai niin se auto muuten saattaa sammua risteykseen...vihaan risteykseen sammuvia autoja. Ei siis kuulostanut hyvältä...no Anu saatiin haettua ja keikka heitettyä, vaikka jossain vaiheessa autossa oli 37 + astetta sisällä......ja hiki virtasi norona ja kilttinä tyttönä olin kopioinut kaikille reittiohjeet Marketanpuistosta Paulalle, itse uhohdin, että haemme ystävättäreni Oulunkylästä ennen Paulalle menoa, sieltä en sitten ihan heti osannutkaan suunnistaa oikein.......onneksi Anu osasi lukea karttaa niin sanotusti väärinpäin. Heh..kiitti Anu tuhannesti seurasta ja kärsivällisyydestäsi.
***
Ja sitten keväiseen Marketanpuistoon, jossa puut ja puskat kilvan loistivat auringon kanssa. Todettiin, että siellä pitäisi käydä kerran kahdessa viikossa, niin mikään ei jäisi näkemättä.

Kukassa olivat kirsikkapuut
pilvikirsikka
arovuokot
omenpuut...tykkään tälleen leikatuista omenapuista, yritin tuota joskus itsekin, silloin kun vielä oli omenpuita, mutta en osannut...
tarhakylmäkukat
metsäpuutarhassa tuoksuivat kielot
ja kas..kukas se siinä...
hattu olisi kyllä ollut itsellänikin kova sana, siinä helteessä. Minä ihastuin muuten näihin atsaleoihin (vaimitensenytkirjoitetaan)
ja keltaisena....aika mielenkiintoisen näköinen.
puutarhassa oli jouluruusujakin vaikka kuinka paljon, omani ovat pieniä ja surkeita näihin verrattuna.
puskat täyttyivät iloisesti pölöttävistä kuvaajista, kukaan ei kiirehtinyt ja se oli luksusta, luulen että kaikki nauttivat siitä, että sai kiireettämästi kävellä ja kuvata.
osa aurinkoisella paikalla olevista rhodoista oli jo komeassa kukassa ja se kirvoitti ajatuksen, että voisi mennä Haagaan rhodo-puistoon tässä vielä parin viikon sisällä.
rhodot on kyllä kauniita ja niistä tulee aina mieleeni muutaman vuoden takainen Skotlannin reissu, jossa todellakin oli rhodoja!
jonkun sortin pioni, en kyllä muista nimeä.
ja joissakin sireeneissä (syreeneissä) oli jo näin isot kukkaset. Vähän kyllä harmitti silloin, että kaikki tulee niin nopeasti kukkaan, kun on niin lämmintä. No nyt ei tarvitse miettiä sitäkään, kun katson mittariin niin 20 astetta on vähemmän kuin lauantaina. 
***
Tämmöiset kuvat valikoitui minulle, paljonhan siellä on nähtävää ja huomasin juuri, että niistä markkinoista ei tullutkaan yhtään kuvaa, mutta olihan siellä kukka-yrtti-kasvi ja vaikka mitä myyntiä. Me oltiin fiksuja kun olimme loppuun asti, niin saimme kukkia puoleen hintaan, itse ostin muutaman suklaakosmoskukan, väri miellytti kovin.
kiitos seurastanne;
Tuula
Erja
Henrietta
Laura
Tarja
ja
Maaret sekä Cheri, jotka tulivat seuraamme Paulan puutarhaan, josta päivitys toisella kerralla, muuten tästä tulee liian pitkä. Laitan tyttöjen blogien - linkit noihin nimiin huomenissa työkoneelta. Erjalla ja Maaretilla ei vielä ole omaa blogia, mutta painostus on alkanut.

Vesisateesta, mukavaa keskiviikko illan jatkoa kaikille !

 Tuija