tiistai 5. marraskuuta 2013

Vielä on aikaa arvontaan !

Muistuttelen tässä vain, että vielä on muutama päivä aikaa arvontaan, paljonhan teitä jo onkin tavoittelemassa ihanaa kirjaa. Tosi mukavaa, kun uusiakin lukijoita on tullut.
 itse täällä jo pikkuhiljaa alan fiilisellä joulukukkien kanssa. Nämä tasetin sipulit ostin ruotsin reissulta, harmittaa, kun olisi pitänyt taas älytä ottaa useampi. No sama pää kesät talvet, niin ei voi vaatia.
 ensimmäinen ihana jouluruusukin on jo ostettu, senkin raahasin ruotsin reissulta.
 toisaalta on kiva kun on näin leutoa eikä ole vielä tarvinnut ihan kaikkia juttuja terassilta kantaa pois, kun ei ole ollut pakkastakaan.
Viikonloppuna leivoin  Koko suomi leipoo ohjelman innoittamana Mailiksen vadelmajuustokakun. Voi, että se olikin hyvää..tämä siis aasin siltana siihen, että tänään normaaleista rutiineista poiketen istua tökötän taas television ääressä katsomassa tuota mainiota ohjelmaa, oletko sinä hurahtanut siihen?

Jos et ole vielä osallistunut arvontaani,niin siihen pääset tästä!

 Mukavaa viikon jatkoa kaikille!

Toivottelee Tuija

keskiviikko 23. lokakuuta 2013

Arvonta!

Heippa!
Lokakuukin on pian ohi ja alkaa meikäläisen ns. kitukuukausi, pelottaa jo valmiiksi pimeys ja loska. Ja kun kaikki keinot on sallittu kaamoksen pois ajamiseksi, laitan arvonnan pystyyn, eikä tietysti mitää "jotain" palkintoa olisi tarjolla, vaan Ilona Pietiläisen uusin kirja Lumoava Joulu!
kirjassa on paljon ihania askarteluohjeita jouluksi sekä muutama kaunis joulukoti, joten tiivis paketti joulu"hörhöille". Ilona taitaa joulukoristelut ja hän on käsistään kätevä ja kun siihen vielä yhdistetään ehtymätön kauneuden taju, tulos on taattu!  Hänen inspiroivaa blogiaan voi käydä lukemassa tästä !

Arvonnan säännöt ovat ;

Yksi arpa; kommentti tähän postaukseen
Kaksi arpaa; kirjautuminen lukijakseni ( jos et jo ole ) ja jako omassa blogissa.
Kirjan voittaja arvotaan 10.11.  

Onnea kaikille arvontaan!

vaikka itse olen ehdottomasti kevät-kesä ihminen, niin kyllä joulujututkin kiinnostaa ja kodin laittaminen kesän jälkeen on alkanut tuntua ihan kivalta. Joulukoristeet/somisteet on jo inventoitu ja ihan hyviksi havaittu, ehkä jotain pientä kuitenkin tulee hankittua.

sammalet ja jäkälät on haettu (luvan kanssa), terassi on viimeistä silausta vaille talvikunnossa.Ihan kohta varmaankin jo ensimmäiset jouluruusut tulevat kauppoihin. Niitä odotellessa.
kipaisen ruotsin maalla, niin kuin aina tälleen syksyllä ja toivottavasti löydän jotain mukavaa kotiin tuomisiksi.

Mukavaa viikon jatkoa kaikille.

Toivottelee Tuija

Ps. Ilonan kirjaa voi myös tilata suoraan www.docendo.fi 
jos meinaan haluat vaikka tilata joululahjaksi tai arpaonni ei suosi. Kirja löytyy myös hyvinvarustetuista kirjakaupoista.

keskiviikko 16. lokakuuta 2013

Viimeiset multasäkit levitetty ja sipulit istutettu

Sormet ja varpaat kohmeessa on tänään viimeisetkin pihatyöt saatettu päätökseen, viimeiset säkit multaa levitetty ja viimeisetkin sipulikukat työnnetty maan uumeniin...viimeisistä ei ole ihan varmuutta, miten päin menivät, kun pimeys yllätti. Ja ai hitsi..nyt unohdin, vielä on yksi pussillinen pioniunikon siemeniä levittämättä..toivottavasti ei ole liian myöhäistä vielä.
 yksinäinen ruusu sinnitteli vielä, mutta kohta sekin on muisto vain.
 aidan toisella puolella olevat haavat ovat tiputtaneet kaikki lehtensä kukkapenkkin, joten oli hiukan haasteellista työntää sipuleita sinne. Kurjenpolvien alla oli vielä pari päivää sitten kymmenittäin lehtokotiloita, jotka oli helppo napsia "parempaan talteen". Rauha heidän muistolleen.
oliivipuu on vielä -kylmistä öistä-huolimatta hyvässä hapessa, mitenköhän sen saisi nyt säilymään yli talven, kun viime vuotinen kuolla kupsahti sisätiloissa. Tätä ennen olen saanut ( kun oli viileä varasto) oliivin kolme-neljä vuotta pysymään elossa talven yli. Onko jollain hyvää vinkkiä?
plantagenista löysin kauniin sydämen, reilun kokoinen ja juuri sopiva kranssi valoille, eikä ollut mielestäni kalliskaan..19 euroa, sitä oli myös valkoisena, terassin laittaminen on kyllä vielä vaiheessa, mutta jotain siis on jo hankittu.
siirtyminen sisätiloihin on kuitenkin melko ilmeistä ja joulukin jo hiukan siintelee ajatuksissa. Ihan outoa...mutta siitä kun päästään, niin voi alkaa odottamaan kevättä. Hih..
oravien kanssa kilpaa olen keräillyt kastanjoita ja tammenterhoja, koristeeksi vähän vaikka mihin.  Itse tykkään laittaa niitä kynttilöiden kanssa samalle alustalle.
***
HrrrHrr...nyt villasukkia etsimään.....

Mukavaa loppuviikkoa kaikille teille ja uskallan jo nyt luvata, että tässä parin, kolmen viikon päästä blogissani on vallan yllätyksellinen arvonta....joten kannattaa olla kuulolla!

Syysterkuin Tuija


sunnuntai 29. syyskuuta 2013

Lokakuuta kohti

Lokakuu ovella...niin se vaan aika menee, kuin juna eteenpäin. Muutama kylmä yö ollut, mutta kovin ovat kukkaset pitäneet pintansa, dahlian kukat kuitenkin jo napsin maljakkoon, mutta ovat olleet paria ihan kylmintä yötä lukuun ottamatta ulkona terassilla.
 olen ihmetellyt miksi kärhöni kukkivat niin huonosti tänä kesänä, selvisihän se ainakin yhden kärhön osalta, että on hyvin myöhäinen lajike, Clematis Anita.
kauniistihan tuo sitten vihdoin ja viimein kukki ja sopi loistavasti dahlioiden seuraan, ei siis mikään huono valinta..tietämättäni.
 tänään ei ole pahemmin aurinko paistanut, joten aurinkoa on etsittävä muulla tavalla. Onneksi oli pari pientä koristekurpitsaa ja oranssit tuikkukynttilät.
 Nyt täytyisi yrittää jaksaa punnertaa viimeisetkin pihatyöt loppuun, tänään istutin vielä kolme pionia, saapa nähdä kuin heidän käy. Tietty jos on pitkä ja leuto loppusyksy niin hyvin varmaan kerkeävät juurtumaan.
uusia tuttavauuksia muhevaiselta...
 ja pihaan istutettu riippakoristeomenapuu, Royal Beayty
 ja juurelle paljon sipulikukkia, myös tulppaaneja.
 sorry taas näitä dahlioita, mutta tänä vuonna onnistuin mielestäni löytämään hyvät dahliat, jotka kukkivat kauniisti, pitkään ja olivat tanakka vartisia. Näitä ei paljon tarvinnut tukea. 
 mutta komeimmat kukat ovat kuitenkin näissä isoissa, vai mitä?
 ***
Mukavia syyskuun viimeisiä päiviä kaikille.
Toivottelee Tuija
 

keskiviikko 11. syyskuuta 2013

Pinkki helmililja, jihuuuuu...

Postausvälit alkavat näköjään harvenemaan syksyä kohti, mutta nyt olis ihan asian tynkää. Niin ollaan täällä iloissaan, kun vihdoinkin löytyi helmilijaa pinkkinä. Wautsi, Hyvinkään Agrimarket mainosti sitä tuossa elokuussa ja olin ihan varma, että aprilli eikun elopilaa pukkaa, mutta mitä vielä..
siellähän niitä oli korillinen..tosin ymmärrän, ettei varmaan monikaan "tavis" ( anteeksi nyt sanonta) niitä osta, koska hinta oli aika sulainen, viisi sipulia melkein 5 euroa paketti. Silla samalla rahallahan saa tavallisia sinisiä parikymmentä, eikö? Mutta mä haluankin jotain erilaista, ei mitään tavallista.
Nyt sitten mättämään maahan urakalla, katsotaan miten kevällä suu pannaan, tuleeko mitään vai huhuillaanko tyhjää. Täytyy muistaa laittaa joku merkki, mistä tietää niitä odottaa.
samalla reissulla ostin myös valkoiset kirjopikarililjat. Näistä mä tykkään! Talven kestää paremmin, kun on mitä odottaa....
 kyllä kieltämättä nämä syksyn kukkasetkin on vallan kauniita. 
 ja lempilaji niistä on hopealanka.
 joka on äärettömän kestävä, pysyy tämmöisenä koko talven.
 istutettavaakin olisi vaikka kuinka paljon, mutta eihän siitä mitään tule, kun dahliat vaan kukkii ja kukkii...niiden pitäisi nyt älytä lopettaa, että saisi juurakot talteen. Sille paikalle on kaavailtu jo uutta. 
 täytyy kyllä sanoa, että tämä kesä on ollut aivan ihana, niin pitkä ja lämmin, mä niin tykkään.
Pelargoniatkin kukkivat vielä ihan täysillä ja saavatkin olla ulkona niin kauan kuin ilmoja riittää. Sitten pitää miettiä mihin heidät tunkee.
 enkelipasuunakin innostui kukkimaan vasta loppukesästä ja nuppujen tulolle ei näy loppua.
 illat tosin jo pimenevät siinä yhdeksän aikaan, joten kynttilät on kaivettu esille.
 sisällä sekä ulkona.
***
Kiitos vierailijoille ja mukavaa loppuviikkoa kaikille.!

Toivottelee Tuija

sunnuntai 1. syyskuuta 2013

"Paistetut vihreät tomaatit"

Mun tomaatinkasvatus projekti ei edistynyt ensinkään, niin kuin olin ajatellut...mikä ihme siinä on, että meikäläisella kaikki kasvaa vaan isoksi, ei semmoiseksi kuin pitäisi, kait.
 tässä on mun kesän tomaattisato...pari pienenpää jätin vielä, mitenköhän nämä saisi punaiseksi?
Onko olemassa pelkästään vihreitä tomaatteja? Vai siksikö ne jäi tuommoiseksi kun tykkään viherästä. NO joo, mökillä ei ole otolliset olosuhteet tomaatin kasvatukselle. Voiko noita syödä?
Ainut mikä mökillä kasvoi hyvin, oli salaatti ja yritit.
Enkelipasuunan kukka! Tässä se nyt on, vaaleanpunaisena ja niin suloisena.
 ja lisää tulee.Kyllä kannatti odottaa, ja nämäkin on valtavan isoja..mittasin juuri ja ihan tuosta tyvestä kukan kärkeen 26 cm. On siinä pasuunaa kerrakseen.
lauantai aamuna mökillä oli ihana usva järven yllä, kuvasin minkä kerkesin ja ajattelin,etteivät kuvat kuitenkaan onnistu minun pienellä kameralla, mutta wau...ihan olin tipahtaa tuolilta kun nämä latasin koneelle.
ihana aamu- usva peitti koko tienoon.
ymmärrän vallan hyvin luontokuvaajia, voisin itsekin istua tuntitolkulla kameran kanssa laiturin nokassa.
hassu, pieni sisilisko antautui valokuvattavaksi ihan suosiolla.
niin kuin myös vähän isompi, mutta yhtä hassu otus.
kurjestakin sain vihdoin ja viimein suht kelvollisen kuvan pikku kamerallani, jossa ei isoja zuumeja ja objekteja ole.
 mökillä sentään verenpisarat kukkivat.
 ja köynnöskrassit.
Lauantaina yritettiin mennä miehen kanssa sieneen....20 metrin taivalluksen jälkeen reissu lopahti hirvikärpäsarmeijan hyökkäykseen...hyi, että ne on inhottavia otuksia, loppuilta menikin niitä kaivellessa milloin mistäkin. Ainut sienisato oli
 Ei siellä mitään sienä olisi ollutkaan..lohduttauduimme, onneksi torilta saimme kanttarellit kastiketta varten.
***
Niin se on syyskuukin korkattu, toivottelen kaikille (siitä huolimatta tai siksi ) mukavaa viikkoa!
Tuija
 

torstai 29. elokuuta 2013

Enkelipasuuna kukkii vihdoinkin

No jo oli aikakin mokoma....mutta tätäkö se mun uneni tiesi...piti olla vaaleanpunainen
 ja tämä näyttää vahvasti keltaiselta....olen tosin saanut lohdutuksen sanoja, että se avautuessaan enmmän muuttuu hennon vaaleanpunaiseksi, uskoisinkohan? Mutta sitä en tiennytkään, että enkelipasuuna on myrkyllinen, varsinkin kukassa on jotain sellaista ainetta, mikä joutuessaan silmiin, suurentaa mustuaisen ihan isoksi ja näkö hämärtyy.....ja minä olen hiplannut ja hypisetellyt tuota ihan jatkuvasti...vielä ei ole hämärtynyt mikään muu kuin ajantaju. En sitten millään meinaa uskoa, että ens viikonloppuna on jo syyskuu! Kohta minulla on TAAS syntymäpäivä....:O
 viehätyin kovasti tälläisesta kirjavalehtisestä begoniasta (vai mikä tämän nimi on?) ja päätin että ensi keväänä laitankin näitä johonkin kivaan astiaan väriä antamaan, olen kyllä nähyt näitä ennenkin, mutta sivuuttanut tyyliin, ei sovi mulle.
vielä kukkii osastoa: yllä ja alla
muuten kukkapenkit ovatkin ihan risukasaa ja odottelen tässä energiapuuskaa, jotta voisin tehdä uusia istutukisa...pionia olen jo ( yllätys?) ostanut, totesin, että sitä on ihan liian vähän ja väärässä paikassa. Takapihalta olen myynyt reen pois ja sen tilalle olisi tarkoitus hommata joku pieni puu tai kiva puska, kukkiva sellainen, eikä mikään ruusu! Tai...:) vannomatta paras.
kävin viime viikonloppuna Eija's Gardenissa Ruotsinpyhtäällä ja taas kerran totesin, että olen ihan liian myöhään liikkeelä..tässä on taas yksi paikka missä on pakko päästä käymään keväällä ja kesällä, kun pionit on kukassa. Olen toki käynyt hänen puutarhassaan monta kertaa aiemminkin, mutta aina tälleen elokuussa, Wanhat talot-tapahtuman yhteydessä. Suosittelen lämpöisesti.
siellä on paljon kivoja puutarhan "sisustus"tarvikkeita, esim.nämä yllä olevat "kävyt" olen ostanut Eijalta, ainakin kolme kesää sitten, ovat todella kestäviä, nämä ovat ulkona kesät talvet.
***
No niin tässä tämän päivä aatoksia, mukavaa viikonloppua kaikille.

Toivottelee Tuija