maanantai 20. lokakuuta 2014

Viikonloppuna

oli täälläkin oikea pakkasaamu lauantaina. Kuura kuorrutti viimeiset kukkaset kauniiksi. Sain vangittua ruusun kauneuden, mielestäni kuva onnistui loistavasti.
myös maksaruohon kukinto, oli saanut valkoiset, pitsiset reunukset.
samoin koristekaali
kuin myös keijunkukka, joka toisaalta on kyllä tosi sitkeä. 


sisällä yönsä viettänyt kärhö intouitui vielä kukkimaan näin komeasti. Kohta senkin kiikutan talvisäilöön.
pari pelargonia on vielä kotona, yksi niistä jaksaa kukkia komeasti vieläkin.
tänään tuikin vielä nelisenkymmentä kirjopikarinliljan sipulia maahan, ja ekan jouluruusunkin olen ostanut. Niin ja ensimmäiset joululehdet ovat ilmestyneet, niitä onkin kiva selailla.
Mukavaa viikon alkua kaikille !

Toivottelee Tuija

sunnuntai 28. syyskuuta 2014

Ihana viikonloppu !

Pitkästä aikaa oli aivan loistava viikonloppu, siis noin "säällisesti". Eilen lauantaina, en juurikaan kerennyt muiden kiireiden vuoksi pihaa laittelemaan, mutta tänään sitten senkin edestä. Koko päivä siinä meni, mutta nyt on terassit siivottu ja kaikki kukkasipulit istutettu. Jihaa..mut hei...ei niitä ollutkaan sitten niin kauheasti...pitäisiköhän vielä.... :)  no pitää !!! Vihdoin löysin myös mieleisen puun takapihalle, ja halavalla kun sain niin hyvä etten ostanut useampaa. Päärynäpuu Pepi, siis on kaivettu kasvamaan.
tykkään kovin sen ihanasta syysvärityksestä, se olikin yksi kriteeri, jonka tuli täyttyä puuta etsiessäni.
Nyt sitten odottelemaan suurta päärynäsatoa, tämä kuulemma saattaa antaa satoa jo ensi vuonna.
komeasti on myös kelloköynnös kasvanut terassilla ja aivan varmasti laitan ensi keväänä samaan paikkaan yhden ja viereen vielä toisen....viidakkomeininkiä !
takaterassin siistimisessä menikin aikaa, kun tuota tavaraa on enemmän kuin laki sallii, niin kaikki piti kiikuttaa ensin toiseen paikkaan, jotta sain lakaistua kunnolla, meidän rivitaloa ympäröi monta haapaa ja niistä näyttää lähtevän sekä keväällä että syksyllä tosi paljon roskaa.
tammeterhoja lasipulloon keräilin taas tänään Väinön kanssa aamulenkillä.
syksyisiä istutuksia jo olen tehnyt, vaikka vielä pelargonit kukkivatkin ja leijonankita se vasta onkin innostunut kukkimaan.
pelargonioille tein jo alustavia "sisäänviemis" toimenpiteitä. Osa on kasvaa rojauttanut niin pitkiksi, että lyhensin jo nyt, jotkut saiva vielä pitää kukkansa, toiset taas eivät. Se sisään vieminen saattaa taas tapahtua niin nopeasti, että sitten ei kerkeä enää niitä siistimään.
on muuten komea myös tämä ns. "tavis" lohenpunainen pelargoni, se saa myös talvisijoituspaikan. 

Siispä tämmöistä täällä ja toivotaan nyt, että vielä olisi lämpöisiä päiviä ja hallattomia öitä tiedossa.


Toivottelee Tuija


keskiviikko 24. syyskuuta 2014

Syksy saapui vääjäämättä!

Haikein mielin olen jo mielessäni hyvästellyt tämän kasvu-ja puutarhakauden. Vaikka en ole täällä jaksanut tänä kesänä kovin paljon kirjoitella, puutarha ei ole unohtunut, olen vaivihkaa suunnitellut ja istutellut uusia juttuja. Nauttinut loppukesän ihanista lämpöisistä illoista ja hehkuvista väreistä. Monet teistä varmasti tietävät minun rakkauteni oranssiin. Siispä tässä pläjäys oranssienergiaa.




Istutellutkin olen pirteitä värejä ensi syksyä sulostuttamaan.

ja vähän keltaista joukkoon..
kynttilöitä poltellut
omenoista piirakkaa paistellut
sieniäkin keräillyt (aika kuivia muuten nämä kanttarellit, ei meinannut millään nesteet irrota pannulla)
 
muuten vaan sammalpedillä maailmaa ihmetellyt.
eilen illalla kyllä kiireenvilkkaa rakkaat pelargonit pakkasen tieltä sisään kiikuttanut

kaunis kukinta on muisto vain.
mutta kevät käväisee mielessä tuon tuostakin.....ja siksipä myös sen eteen on tehtävä jotain.
ja vielä loppuun, keijunmekkokranssi.
hei, hei...kesä... :(

Mukavaa syyskuun jatkoa kaikille!
Toivottelee Tuija

tiistai 12. elokuuta 2014

Hellou, pitkästä aikaa!

Jestas, että onkin kulunut aikaa viimeisimmästä päivityksestä, ei vaan ole ollut oikein mitään ihmeellistä kerrottavaa, kesän kuumimmat helteet veivät kukkapenkistä kukat alta aika yksikön. Reilun viikon reissu helteisimpään aikaan ei ollut hyvä idea, mutta ei niitä ilmoja voi talvella arvailla. Itse asiassa olen kunnostautunut maisemien kuvaukseen tänä kesänä.
ruotsin laivalla auringon laskun aikaan.
jotenkin sitä menee ihan sanattomaksi tämmöisen kauneuden edessä.
tämä kuva on taasen Pertunmaalta 
ja tämä taasen veljen mökkimaisemia Rantasalmella.
"tavis" Mårbackan lisäksi olen vallan ihastunut näihin kevällä ostamiini pelargoneihin. Tämä tässä on ' Happy Thought' siinä on aivan ihanat kirjavat lehdet.
tämä taasen on 'Wilhelm Langguth' 
molemmissa on pienet punaiset kukat, punainen ei yleisesti ottaen ole ollut lempivärini pelargoniossa, mutta nyt taas kerran olen joutunut toteamaan, että ei kannata olla niin ehdoton värien suhteen. Samoin ihastuttava kaksivärinen pelargoni, jonka nimi on nyt kateissa, kuka auttaa? Luulin, että on Selma, mutta ei taida ollakaan. Pitäisi siis jättää nimilaput ruukkuihin...
Tämänkin nimen olen jo kadottanut johonkin......voi mua.
selvää on, että arkistointi ja pelargonien nimet ovat kadoksissa, pitäisi kuvata kaikki ja laittaa varmaan talteen nimet. Mutta ehkä vielä tänä kesänä.
***
Itse olen pitänyt pelargonit kuistilla, suojassa pahimmalta paahteelta (ja vesisateelta, jos sitä olisi ollut)
tai leveän kattolipan alla, ilta-auringossa.
osa pelargonioista on vielä tosi pieniä, mutta talveksi on jo "huone" varattuna, sitä kukkaloistoa odottelen näiden osalta ensi vuonna. Tosin ihan pienimmissäkin on yksi tai kaksi nuppua,joten kukan värin nyt ainakin saan selville.
Tänä keväänä sain idean laittaa kelloköynnöksen roikkumaan terassin katosta, laitoin yhden, mutta ensi keväänä ainakin kaksi, sen verran hyvältä näyttä. Ainut ongelma on tietty kastelu, kun meikäläinen on tämmöinen "pätkä" 
Noh..tässä tämmöisiä kuulumisia, syyslannoitteet on kylvetty ja nyt odotellaan sopivaa hetkeä, että saa uusittua kukkapenkkiä takapihalla, sille kävi nimittäin erittäin köpelösti, siitä toisen kerran.

Terkuin Tuija

keskiviikko 9. heinäkuuta 2014

Orvokkeja, pioneja....haikeutta ilmassa!

Kesä etenee hurjaa vauhtia ja kamera laulaa, tallentaakseen muistoja talven varalle.

napsin viimeiset orvokit maljakkoon, jossa ne vielä hyvän aikaa ilahduttavat kukinnallaan.  Hiukan haikeana käyn nuuhkimassa ja ihailemassa pioneja, jotka eivät myöskään enää näillä helteillä kauaa kuki.
viime syksynä sain ystävältä pioniunikon siemeniä pussillisen ja mietin silloin näinköhän ne lähtevät kasvuun, kun melko myöhään vielä viskelin ne kukkapenkkiin. Keväällä yritin tihrustella sitten että onko niitä ja minkä verran ja olihan niitä muutama, mutta vain yhdessä kohdassa. 
eilen sitten osassa oli jo aavistus avautuvasta kaunottaresta.  Aamulla sainkin  jo kuvata avautunutta pioniunikkoa ja waaauuuuu...on se ihana.
toivon tietenkin, että nämä siementävät nyt sitten lisää.
huomaan muutenkin olevani taas niin pinkki ja vaaleanpunainen....onkohan noita pioniunikkoja muuten valkoisena?
ruusutkin availevat nuppujaan pikku hiljaa.
ruusubegonia, jollaista en vielä ole nähnyt.
sekä viime kesänä istuttamani vaaleanpunainen palavarakkaus.

Aika lämmintä on ollut nyt muutamat päivät, pari työpäivää on vielä jäljellä ja sen jälkeen alkaa kolmen viikon loma. Ensi keskiviikkona hurautetaan Ruotsin maalle viikoksi lomailemaan.

Mukavaa ja rentouttavaa kesän jatkoa kaikille.

Toivottelee Tuija the pinkki